Čtyři verze a nepodepíšu ani jednu

26.08.2019 09:10

 

 

Víte, k čemu je ověřovatel zápisu z jednání zastupitelstva obce? K tomu, aby svým podpisem stvrdil, že zastupitelstvo proběhlo skutečně tak, jak je to popsáno v zápise.

Uznávám, že udělat zápis z jednání trvajícího čtyři a půl hodiny je šichta. Vyjadřovat se ke čtyřem verzím zápisu je taky prima zábava. Právě protože to není legrace udělat či zkontrolovat zápis, trvala jsem na tom, že potřebuji zvukový záznam, který obec pořizuje za tímto účelem.

Čekala jsem na něj 11 dnů ( to už měl být zápis dle zákona zveřejněn). Potom jsem začala připomínkovat. Mohla jsem se bránit, že jsem třeba já neřekla to, co tam je napsáno, chtít doplnit co tam naopak chybí. Skoro vše marné. Zjistila jsem však fatální nedostatky zápisu. Někde nám zastupitelům bylo podsunuto, že jsme hlasovali pro něco, co se ani nepřečetlo jako usnesení. Jinde zas naprosto chybí to, co zastupitelé skutečně schválili. Nepříjemné věci se zamlčují, vynechávají. Jako třeba zpráva kontrolního výboru o kontrole, kterou výbor vykonal v technických službách. To jsem připomínkami nedokázala změnit. Až po upozornění se na papír dostalo to, že starosta nedal hlasovat o mém opozičním protinávrhu ohledně dvousetmetrového vrtu v lihovaru.

Hned na začátku jednání ZO jsem upozorňovala, že jsme jako ověřovatelé usnesením nebyli jmenováni. Byla jsem umlčena, že ano. Jenže zvukový záznam je zvukový záznam. Usnesení musí být přečteno ve formě, v jaké se má schválit. Nějaké takové: „Já to nebudu číst, stejně se to musí přepsat“, to je jen folklor, ne tvorba zákonů platných v našich obcích.

Až se tedy budete divit, proč je u zápisu z jednání ZO ze dne 8.8.2019 napsáno, že nebyl podepsán ověřovateli, tak ze dvou důvodů. Nikdy jsem nebyla zvolena ověřovatelkou a zápis s tolika závažnými nedostatky bych nikdy nepodepsala. Já připomínky vznesla. Ty závažné však nebyly akceptovány. Škoda, že se nepodařilo prosadit zveřejňování zvukového záznamu. Mohli byste se také pobavit. Například jsem se zeptala ředitele lihovaru, zda je vrt již hotový. Byla jsem ujištěna, že nikoliv. Přesto v zápise je napsáno, že měření v okolních sledovaných studních prokázalo, že vrt neovlivnil jejich hladinu. Toto prostě nezaznělo. Čtenář zápisu tedy nabude informaci, že vrt již je a neovlivnil naše studny.

Ještě něco mne mrzí. Že byl o několik dní později než ukládá zákon zveřejněn zápis na úřední desce mě mrzí o trochu méně než to, že je upraven datum zveřejnění. Přišla jsem tak o poslední iluzi. O přesvědčení, že s nákupem nového softwaru pro práci s agendou zastupitelstva obce se nedá čachrovat! Dát čtyřicet tisíc ročně za software pro obec problém nebyl. S jeho pomocí byl jen guláš z programu jednání. Stejně nedonutil dodržovat pravidla pro vytvoření zápisu. Avšak pořídit program na vymazávání citlivých osobních údajů ze zvukového záznamu za deset tisíc starosta nechtěl. Byl prý moc drahý. Ono byste si totiž mohli poslechnout hádku na konci zastupitelstva ohledně židlí předražených zřejmě o tři sta tisíc. Ta se do zápisu nedostala.

Ošklivé, byť pravdivé věci se přeci nesmí dostat na veřejnost.