Již deset dnů se obcí šíří neskutečný zápach z lihovaru

09.08.2018 04:45

Jistě jste také zaznamenali naprosto jiný a velmi silný  zápach, než jsme byli doposud zvyklí. V okamžiku, kdy jsem nemohla večer otevřít dům, abych vyvětrala a situace se opakuje i ráno, došla mi trpělivost. Nejprve jsem chtěla zavolat na horkou linku lihovaru, která je uvedena na stránkách obce. Jenže tam je jen nadpis, nikoliv telefon. Starosta byl nedostupný, tak jsem zavolala řediteli Zetkovi. Prý o tom vědí, prý je to nedostatkem vody, jsou suché kanály, i ty obecní a tak podobně. Ptala jsem se, proč vůbec rozjíždějí továrnu, když ji stejně během pár dnů budou muset odstavit z důvodu nedostatku technologické vody. Retenční nádrž již v neděli měli poloprázdnou. Z řeky nesmí čerpat z důvodů nízkých průtoků již několik týdnů. Prý to budou aktuálně řešit.

Potom jsem zavolala na Českou inspekci životního prostředí o stavu, který u nás je. Chtěli písemný podnět k tomu, aby mohli přijet na kontrolu. Asi si říkáte, proč to netajím? No protože se to stejně v lihovaru dozví od ČIŽP. A kdyby vědomí toho, že přijede inspekce na kontrolu pomohlo k tomu, že odstraní zdroj zápachu, tak je vše v pořádku a můj podnět splnil účel.

Faktem však je, že zápach je naprosto otřesný, lze v něm identifikovat čpavek a něco jako sirovodík, fekálie atd.Jsou zamořovány i oblasti, kde s tímto zpravidla obyvatelé nemají problém. Musela jsem něco udělat. Vyslovila jsem i obavu, jestli nový zápach není spojen s nově vybudovanou technologií. Protože továrna se po odstávce rozjížděla již mnohokrát, ale nikdy to neobnášelo takový zápach.

Pan starosta si udělal projíďku ve tři v noci po obcích, protože ho zápach probudil. Byl všude, dokonce i ve Zbyslavi. Jestlipak lihovar nahradí obci ztráty vzniklé tím, že za těchto podmínek lidi na koupaliště prostě chodit nemohou?