Navštívila jsem Goldbeck Prefabeton s.r.o. ohledně vlivů jeho výroby na životní prostředí

09.01.2018 06:21

 

Vzhledem k různým připomínkám na poškozování životního prostředí ze strany Goldbeck Prefabeton, dojednala jsem si osobní návštěvu v této firmě. V zápise ze zastupitelstva ze října 2017 se dokonce vyskytuje zmínka, že komise byla tímto pověřena. Žádné pověření nemám, v této firmě jsem byla tedy jako zastupitelka a shledala jsem toto:

 

Ohledně hluku.

Firma letos na jaře získala kladné stanovisko, že splňuje v nočních hodinách hlukové limity. Protihlukové stěny jsou 7 metrů vysoké. Vzhledem k tomu, že bude zbourán objekt bývalé kotelny, firma vybuduje novou protihlukovou stěnu, tentokrát až za kolejemi vlečky, která bude opět sedm metrů vysoká a nahradí hlukové stínění staré kotelny.

 

„Světelný smog“

Nenašla jsem žádné normy, které by upravovaly množství světla, které smí být vyzařováno v nočních hodinách. Asi by nemohla být žádná pouliční lampa před oknem jakéhokoliv domu, vánoční výzdoba či osvětlení kulturních památek či kostelů a radnic, bylo by protizákonné. Nenašla jsem žádný takový zákon. Dá se říct, že legislativa je nulová. Ačkoli existuje zákon o ochraně ovzduší 201/2012 Sb., který novelizoval zákon 86/2002Sb. -ten alespoň měl zájem na snižování světelného smogu, ale aktualizací z roku 2012 popřel všechny nastavené normy a prakticky zavinil, že neexistuje žádný úřad ke kontrole. Jsou jisté pravomoci obce o rozhodnutí, zda zhasnout nebo ne, ale nejsou žádné sankce při případném porušení. Obce mají ale povinnost zajistit dostatečné osvětlení pro bezpečnost obyvatel. Zároveň se legislativně o téma otřel stavební zákon 183/2006 Sb. stejně jako vyhláška 186/2006 Sb.o technických požadavcích stavby, dokonce se máme řídit i normami EU, ale shrnuli jejich znění pak se opírají cituji: o míru světelného znečistění k místním poměrům nebo užívání pozemku doslova obecná nicneříkající informace; a případné světelné normy se týkají jen osvětlení silnic jednotlivých tříd. Snad jedině průmyslové objekty, které nemají noční směnu, musejí na noc zůstat neosvětleny. Naopak jsem byla informována, že platí předpisy pro osvětlení pracoviště, což je 60 luxů na práci mimo halu pod jeřábem, v hale je to 180-300 luxů. Pozitivní by mělo být to, že se zvětší hala GOBAII, což umožní vyrábět jen na dvě směny. Tedy v nočních hodinách by neměl být pracovní provoz, což by nepochybně vedlo ke snížení světelné i hlukové zátěže.

 

Prašnost.

Firma pořídila nový zametací stroj, který za suchého počasí 1-2 krát týdně čistí veškeré komunikace ve firmě. Já tam byla v době čerstvě roztátého sněhu, tedy břečky. Přesto jsem neměla žádný problém s mytím kozaček. Viděla jsem prach, který stroj odklidí, aby se neprášilo.

 

Drcení zbytků.

Měla jsem štěstí, že jsem byla ve firmě v jednom ze dvou dnů, kdy si firma objednává jednou za dva měsíce drtič panelových zbytků. Prošla jsem v těsné blízkosti, byla jsem překvapena, že taková nenápadná potvora chroupe panely. Hluk byl jen v těsné blízkosti. Jinak může hlučet jen směrem mezi mlýn a Transelco.

 

Čistírna vody.

Firma přebudovala odkaliště, čistírnu technologické vody. Viděla jsem starou i novou verzi. Cílem firmy je uzavřít okruh používané technologické vody tak, aby odpadní voda z výroby byla nadále používána ve výrobě. Objem odpadní vody z výroby je 30-50 m3, objem vody, která se spotřebuje ve výrobě je 80 kubíků. Firma dělá maximum, aby nemusela pro technologickou vodu používat obecní čistírnu vod. Ne že by byla voda znečištěná. Veškeré kaly, písek je z odpadní vody odstraněn. Voda je vizuálně čistá. Voda má jen špatné Ph. Na úpravu každého kubíku odpadní vody na příslušné Ph by firma musela vynaložit 30,-, proto raději investuje do jiného řešení. Zatím investovali 5,5 milionů, ještě proinvestují 500 tisíc. Ani voda z řezání panelů nepůjde do kanalizace.

Firma bude investovat na své náklady do čerpadla v obecní čistírně vod podle toho, jaká čerpadla se osvědčila ve firmě. Tam míchají opravdu v prvních fázích čištění odpadních vod dost slušnou kaši, která se každým dalším čistícím krokem stává čistou vodou.

Příští týden by měli instalovat nové silo na vodu, ze kterého budou čerpat vodu do míchačky a zpracovávat vodu do nového betonu. Aktuálně ladí technické řešení a detaily napojení a úpravy řídícího systému. Pokud vše půjde, měl by být tento problém opakovaného použití technologické vody vyřešen do konce února.