Od února tři měsíce bude v obci klid, lihovar bude odstaven z důvodu budování dvou nových destilačních kolon.

05.10.2017 06:48

V pondělí se konala schůzka Rady obce Vrdy, Ethanol Energy a.s. a Komise životního prostředí a ekologie při OÚ ve Vrdech. Lihovar žádá změnu integrovaného povolení, protože chce postavit dvě nové destilační věže, vyrábět kukuřičný olej a provést několik dalších změn ve výrobě. Třeba najednou má o jednu fermentační nádrž více. Připravili si pro nás prezentaci, aby vyvrátili všechny pochybnosti obce. Bylo to prima. Generální ředitel tentokrát na mne neřval. Bylo nám vysvětleno, jaké plusy pro nás bude mít to, že fabrika odstaví někdy v únoru uhelnou kotelnu a začne používat plynovou. Když jsem však vznesla dotaz, proč tu plynovou, více jak dva roky starou kotelnu nepustili teď, když mají uhelnou kotelnu v poruše, rozumné odpovědi jsem se nedočkala. Porucha bude odstraněna do konce týdne. Prý. No problém je v tom, že lihovarským ředitelům už nikdo nevěří ani dobrý den. Když jsme se dostali k problému zápachu, který zejména v létě je naprosto nesnesitelný, byla to sranda. Vtip přímo ze života. Generální argumentoval, že je potřeba, aby lidi říkali, co smrdí. Aby to mohli odstranit. My říkali, že nikdo v obci nemůže vědět, z jaké části technologie smrad pochází. Tak nás generální chtěl povzbudit tím, že paní Horáková si taky stěžovala, navštívila lihovar, tam to očuchala, závada na přírubě byla odstraněna a paní Horáková si už nikdy více nestěžovala. Tak jsem zlomená smíchy konstatovala, jestli to není náhodou tím, že paní Horáková raději barák prodala a odstěhovala se. Další lež jsem odhalila okamžitě po příchodu domů. Prý každý občan může nahlásit zápach na dispečink lihovaru, dispečer přijede, očuchá a zjedná nápravu. Tak jsem šla hledat číslo. No a jak jinak? Žádné takové číslo na stránkách lihovaru NENÍ! Vyštrachala jsem ho v dokumentaci ke změně integrovaného povolení. Neboť na můj dotaz ředitel Zetek nereagoval. Při té příležitosti jsem však zjistila, že ze sedmi uvedených čísel dvě neexistují. Hmmmmmm. A v čem ještě ředitelé lžou? Ředitel lihovaru uvedl počet vagónůs uhlím sotva poloviční, než jaký ve skutečnosti je. Výkon plynové kotelny uváděli také v rozporu s dokumentací. Zřejmě spoléhají na to, že jediní chytří jsou tu oni. A to číslo, kam můžete nahlašet zápach z lihovaru, je tedy 601362070.